onsdag den 19. oktober 2011

Lidt hyggebagning og andet godt...

Efter at yngstedatteren blev afleveret i søndags har jeg bare slappet af og fået hæklet lidt, mere om det længere nede.

Mandag fik manden lov til at lave mad, for der orkede jeg det simpelhen ikke.

Men så i går havde jeg fået lidt energi tilbage, og fik lavet både aftensmad og lidt godt til fryseren.

Vi fik koteletter i fad, og hjemme hos os ser det sådan ud.


Det er koteletter svitset på panden og derefter lagt over i et ovnfad, derefter bliver der kogt en sovs af i stegefedet, (nok ikke særlig sundt..., men det skal det heller ikke altid være), spædet til med 1 ds. tomatpure og ½ l piskefløde og smagt til med salt, peber og paprika. Imens det står og små simrer, snitter man et bundt forårløg og 1 rød peber, som hældes over koteletterne, sammen med en god portion ærter fra en pose i fryseren. Derefter hældes sovsen over og dækkes med et stykke staniol. I oven ved 2oo grader i ½ time.
Mens det er i oven, koger man ris, som serveres til.
Altid et hit herhjemme hos os.

Denne gang var vi så kun lige 2 der skulle spise, så der var også til en portion til os til fryseren, derfor den fine foliebakke. Så er der nem mad til en anden gang.

Nu mens ovnen var igang, så havde jeg en frygtelig masse bananer der skulle bruge og kokosmel der var lige ved at udløbe på dato, så igang med opskrifterne...

Det blev til disse lækre amerikanske bananbrød med chokoladestykker i, og til fryseren, dejligt med noget hvis der skulle komme uventede gæster, eller hvis man en aften får en sød tand.



Kokosmelet blev brugt til disse lækre kokosmakroner / kokostoppe, kært barn har mange navne.


De fik lige lidt mørk chokolade smurt på bunden, og da det var størknet, røg de også i fryseren.
 Uhm glæder mig til vi får uventede gæster....


For en uges tid siden fik jeg en bestilling på en lille elefant, og det måtte jeg så prøve om jeg kunne lave.
Denne er dog kun en prøve... indtil videre. Den er hæklet med dobbelt garn og med nål 5, hvor der i opskriften står enkelt garn og nål 3,5, så det vil jeg også prøve, og så må hun selv vælge hvilken en hun helst vil have.


Benene og ørene mangler dog stadig lige at blive syet på, en hale ligeså. Og så lige få fundet nogle øjne...

5 kommentarer:

  1. Den er simpelthen pragtfuld, den elefant!! :O)
    Jeg er vist liiiiige nødt til at være en uventet gæst her inden så længe!! ;O)
    Elefanter og kage... Mums!!

    Knus

    SvarSlet
  2. Hold op du har været flittig ! Lyder til det er hyggeligt at komme som uventet gæst hos dig.. Dejlige kager.. Har selv gået med tanken om at bage kokos toppe, for dem har jeg lavet mange af.. før i tiden .. og er jo lidt i gang med det emne på bloggen...

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
  3. Sikke flittig du er - men jeg kan også forstå, at det er dejligt at have "ungerne" hjemme.

    Tak for din mail, som jeg vist ikke fik svaret på i farten. Håber I nyder orloven sammen, selv om "tøsen" selvfølgelig skal nå en masse, mens hun er hjemme. Smilede lidt af dét med benzintanken...

    SvarSlet
  4. ja du kan da godt regne med jeg vil komme UVENTET nam nam lækkert mad og kager du har lavet

    dejlig farveri elefant
    god aften

    SvarSlet
  5. Er vild med dine elefanter og er jo blevet "pap"-mormor... Hvad koster sådan en elefant i babyblå, praktisk, kan-gå-i-vaskemaskinen garn ?

    Jeg er nemlig ingen ørn til det der, "garn-noget" så holder mig fra strikkenåle og hæklepinde.

    SvarSlet